منتدي طلاب جامعة جنوب الوادي الجديد
مرحبا بك في منتدي جامعة جنوب الوادي بشكله الجديد
اتمني أن تجد عندنا ما يسرك
منتدي طلاب جامعة جنوب الوادي الجديد
مرحبا بك في منتدي جامعة جنوب الوادي بشكله الجديد
اتمني أن تجد عندنا ما يسرك
منتدي طلاب جامعة جنوب الوادي الجديد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي طلاب جامعة جنوب الوادي الجديد

هنا هنتجمع من تاني
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر

اذهب الى الأسفل 
4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره


انثى
تاريخ الميلاد : 29/09/1991
العمر : 32
عدد المساهمات : 2129
وظيفتك : كنت تايهة
الموقع : خلاص لقيت الطريق ..((القرب من الله عزوجل))

ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Empty
مُساهمةموضوع: ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر   ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Emptyالجمعة فبراير 18, 2011 11:35 pm

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الحمد لله و الصلاة و السلام على رسول الله
و بعد

الموضوع دة موجه لناس كتير

- موجه للي مبيصليش و بيقول الدين يسر و لما اكبر هأصلي

- موجه للي لابسة حاجة بيسموها حجاب
و هي لا تمت للحجاب بصلة و بتقول لما أكبر و اتجوز هأبقى ألبس الحجاب الشرعي

-موجه للي بيسمع أغاني و عارف انها حرام و بيقول يا شيخ سيبني اعيش شبابي






-موجه للي بيتفرج على أفلام و عارف انها حرام و بيقول يا شيخ بلاش تشدد بلاش تعصب دة الدين يسر






-موجه للمدخن اللي بيقول هأبطل بعدين و تدريجي مع انه اللي هيبطل تدريجي هيرجع تدريجي و دة معروف







الدين يسر ؟؟؟؟؟؟ صحيح فعلا الدين يسر

بس معناها ايه ؟

هل معناها اني اعرف ان الحاجة الفلانية حرام و برضه اعملها و اقول الدين يسر ؟؟؟؟؟

لو الدين كدة فعلا يبقى دة مش دين ابدا

يسر الدين نابع من تعاليمه

انت عارف يعني ايه حرام ؟؟؟؟؟؟


ربنا لما حرم علينا أي حاجة حرمها لحكمة و لما أحل لنا حاجات كتييييييير أحلها لحكمة

بعض الحكم عرفناها و الأكثر لا يعلمه الا الله

ليه تسيب الحلال و تصر على الحرام ؟؟؟

ايه انتمائك للدين طالما مبتعملش بيه

أعرف منين انك مسلم لما اشوفك في الشارع

مستني ايه ؟؟؟؟؟؟ مستنية ايه ؟؟؟؟؟؟

مستني الزيارة الي هتجيلك أكيد

الزيارة اللي بتيجي مرة واحدة في العمر

و بعد الزيارة دي بينتهي العمر

مستني "" ملك الموت يزورك "" علشان ساعتها تتمنى لو أنك كنت مشيت كويس من الاول و تتمنى انك التزمت بشرع ربنا

اقرأ :::: و شوف الفرق اقرأ الآيات و استشعرها بقلبك

قال الله تعالى : "حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ (99) لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (100) فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ (101) فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (102) وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ (103) تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَهُمْ فِيهَا كَالِحُونَ (104) أَلَمْ تَكُنْ آيَاتِي تُتْلَى عَلَيْكُمْ فَكُنْتُمْ بِهَا تُكَذِّبُونَ (105) قَالُوا رَبَّنَا غَلَبَتْ عَلَيْنَا شِقْوَتُنَا وَكُنَّا قَوْمًا ضَالِّينَ (106) رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْهَا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا ظَالِمُونَ (107) قَالَ اخْسَئُوا فِيهَا وَلَا تُكَلِّمُونِ (108) إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ (109) فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّى أَنْسَوْكُمْ ذِكْرِي وَكُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ (110) إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ(111) " سورة المؤمنون

و قال تعالى : " وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ (10) وَلَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (11) "

سورة المنافقون

عارف ان دة غلط ؟؟ طيب بتعمله ليه ؟؟؟؟

مش عارف انه غلط ؟؟؟ طيب مسألتش ليه ؟؟؟؟؟؟؟

قال الشاعر :

فإن كنت لا تدري فتلك مصيبةٌ

و إن كنت تدري فالمصيبة أعظمُ

مستني ايه ؟؟؟؟ مستنية ايه ؟؟؟؟؟

يا اللي عرفتي ان البنطلون برة البيت غلط و حرام و بتقولي كل حاجة تدريجي مستنية ايه ؟؟

يا اللي عرفتي ان التعطر برة البيت حرام و برضه مبطلتيش

يا اللي عارف ان التدخين حرام مستني ايه ؟؟؟

هتقول : يا شيخ عاوز اخدها تدريجي علشان ماتعبش

بالعكس

على سبيل المثال : التدخين اثبتت الدراسات العلمية ان الاقلاع عن التدخين بالامتناع مرة واحدة يقلل الآثار الجانبية بنسبة كبير بخلاف من يمتنع تدريجيا

قال الله تعالى :"وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (2) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا (3) " سورة الطلاق

يا اختي يا اللي مستنية علشان عندك هدوم كتير على الموضة و مستنية تخلصيها و تشتري غيرها هدوم محتشمة

ممكن متلحقيش تلبسي هدومك دي

ممكن ملك الموت يزورك قبل ما تلتزمي بشرع ربنا

مفيش حاجة اسمها تدريجي

مفيش حاجة اسمها نص نص

مفيش حاجة اسمها لما يبقى ربنا يهديني

لو انت سعيت ربنا هيهديك لأنك بتسعى

عمرك سافرت قبل كدة ؟

افترض ان ميعاد القطار الساعة 10 و انت صحيت من النوم 10 الا ربع و بينك و بين المحطة لو خدتها جري حوالي ربع ساعة

هتعمل ايه ؟؟

هل هتستنى و تفكر و اروح و لا لأ ؟

لازم تنزل حالا

لو اتأخرت ثانية هيفوتك القطار

هو دة المطلوب

لو اتأخرت ممكن القطار يمشي و يسيبك و مش هيستنى حد

و ممكن تكون دي الفرصة الأخيرة ليك يا إما تستغلها صح يا إما ترجع تقول يا ريت

و الله أعلم هل هتقول ياريت في الدنيا و لا هتقولها يوم القيامة

الحق نفسك

الحقي نفسك

عرفت انه حرام خلاص يبقى في لحظتها لازم تمتنع

لو مش عارف ليه مبتسألش ؟

لو عندك مشروع هتعمله دراسة جدوى و 2 و 3 ليه في الدين لأ ؟

ليه مبتسألش في دينك ؟؟ليه مبتسألش عن الصح

بس اطمئن

لسة الطريق مفتوح

لسة عندك فرصة بس ممكن تكون الأخيرة

عَنْ أَبِى سَعِيدٍ الْخُدْرِىِّ أَنَّ نَبِىَّ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « كَانَ فِيمَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ رَجُلٌ قَتَلَ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ نَفْسًا فَسَأَلَ عَنْ أَعْلَمِ أَهْلِ الأَرْضِ فَدُلَّ عَلَى رَاهِبٍ فَأَتَاهُ فَقَالَ إِنَّهُ قَتَلَ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ نَفْسًا فَهَلْ لَهُ مِنَ تَوْبَةٍ فَقَالَ لاَ. فَقَتَلَهُ فَكَمَّلَ بِهِ مِائَةً ثُمَّ سَأَلَ عَنْ أَعْلَمِ أَهْلِ الأَرْضِ فَدُلَّ عَلَى رَجُلٍ عَالِمٍ فَقَالَ إِنَّهُ قَتَلَ مِائَةَ نَفْسٍ فَهَلْ لَهُ مِنْ تَوْبَةٍ فَقَالَ نَعَمْ وَمَنْ يَحُولُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ التَّوْبَةِ انْطَلِقْ إِلَى أَرْضِ كَذَا وَكَذَا فَإِنَّ بِهَا أُنَاسًا يَعْبُدُونَ اللَّهَ فَاعْبُدِ اللَّهَ مَعَهُمْ وَلاَ تَرْجِعْ إِلَى أَرْضِكَ فَإِنَّهَا أَرْضُ سَوْءٍ. فَانْطَلَقَ حَتَّى إِذَا نَصَفَ الطَّرِيقَ أَتَاهُ الْمَوْتُ فَاخْتَصَمَتْ فِيهِ مَلاَئِكَةُ الرَّحْمَةِ وَمَلاَئِكَةُ الْعَذَابِ فَقَالَتْ مَلاَئِكَةُ الرَّحْمَةِ جَاءَ تَائِبًا مُقْبِلاً بِقَلْبِهِ إِلَى اللَّهِ. وَقَالَتْ مَلاَئِكَةُ الْعَذَابِ إِنَّهُ لَمْ يَعْمَلْ خَيْرًا قَطُّ. فَأَتَاهُمْ مَلَكٌ فِى صُورَةِ آدَمِىٍّ فَجَعَلُوهُ بَيْنَهُمْ فَقَالَ قِيسُوا مَا بَيْنَ الأَرْضَيْنِ فَإِلَى أَيَّتِهِمَا كَانَ أَدْنَى فَهُوَ لَهُ. فَقَاسُوهُ فَوَجَدُوهُ أَدْنَى إِلَى الأَرْضِ الَّتِى أَرَادَ فَقَبَضَتْهُ مَلاَئِكَةُ الرَّحْمَةِ » رواه مسلم

في بعض الروايات وجدوه أقرب الى الأرض التي أراد بشبر واحد

عارف معناها ايه ؟

انه لو كان اتردد لحظة و و فكر طيب اروح و لا ما اروحش طيب اسمع كلامه و لا لأ

طيب انا كدة كويس
لا مش كويس اتفضل اضغط هنا

لو كان فكر كدة كان الشبر دة فاته

انما أول ما عرف الطريق الصحيح لم يتردد

دة مع انه قتل مائة نفس

انت مهما عملت هل ذنوبك وصلت قتل مائة نفس ؟؟

لا أعتقد

يا شيخ انا عملت و عملت

برضه مش مشكلة لو هتلحق نفسك حالا

انما لو ترددت مقدرش اضمن

و الراهب اللي دله على التوبة اشترط عليه شرطين :

انطلق ..... و لا ترجع

سيب المكان اللي فيه المعصية و روح للمكان اللي فيه الناس الصالحة

سيب المكان اللي بيجبرك تعصي

مستني ايه ؟

مستنية ايه ؟

طيب عاوز تتوب ؟؟؟

و معقولة ربنا يقبلني ؟؟؟

أكيد

اقرأ :: عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- فِيمَا يَحْكِى عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ قَالَ « أَذْنَبَ عَبْدٌ ذَنْبًا فَقَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى ذَنْبِى. فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَذْنَبَ عَبْدِى ذَنْبًا فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ. ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ فَقَالَ أَىْ رَبِّ اغْفِرْ لِى ذَنْبِى. فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى عَبْدِى أَذْنَبَ ذَنْبًا فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ. ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ فَقَالَ أَىْ رَبِّ اغْفِرْ لِى ذَنْبِى. فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَذْنَبَ عَبْدِى ذَنْبًا فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ وَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَقَدْ غَفَرْتُ لَكَ » رواه مسلم

مهما عملت طالما لحقت نفسك و رجعت لربنا و بصدق نية ربنا هينطبق عليك :: قوله تعالي : " قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (53) وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ (54) " سورة الزمر

هنختم كلامنا بدليل لو انت عاوز ترجع لربنا فعلا

دليلك إلى التوبة :

شروط التوبة :

الأول: الإقلاع عن الذنب فوراً.

الثاني: الندم على ما فات.

الثالث: العزم على عدم العودة إلى الذنب أبدا .

الرابع: إرجاع حقوق من ظلمهم، أو طلب البراءة منهم.



دلوقتي عندي سؤال واحد

مستني ايه ؟؟؟

مستنية ايه ؟؟؟



ياريت اللي يرد يرد لو كان فعلا ناوي يتغير من اللحظة دي و لو مكانش ناوي يبقى يراجع نفسه

جزاكم الله خيرا

سلام عليكم

-
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://way2allah.com
shab men hokok
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
shab men hokok


ذكر
تاريخ الميلاد : 23/09/1989
العمر : 34
عدد المساهمات : 9077
وظيفتك : سفير النوايا الحسنه
الموقع : http://www.svu00.yoo7.com

ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Empty
مُساهمةموضوع: رد: ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر   ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Emptyالسبت فبراير 19, 2011 3:54 am

كلام جميل جدا بارك الله فيكى

بس هاسالك فى جمله قالها الداعيه عمرو خالد يا ريت تقولى رايك فيها

اقتباس :
الدين عامل زى البلدوزر زى ما ممكن يبنى ممكن بردو يهد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
yousef
مشرف الملتي ميدا والبرامج
مشرف الملتي ميدا والبرامج
yousef


ذكر
تاريخ الميلاد : 01/10/1986
العمر : 37
عدد المساهمات : 679

ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Empty
مُساهمةموضوع: رد: ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر   ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Emptyالسبت فبراير 19, 2011 1:10 pm

اولا موضوع اكثر من رائع وجهد ممتاز ربنا يجزيكى عليه خير وكمان الدين يسر من اختلاف اراء العلماء والمذاهب يعنى احنا بنشوف اسهل أراء الفقهاء وبنختاره لما يناسب العرف وطبيعه الناس فى المكان واختلاف العلماء رحمة لينا لان مش كل العلماء ارائهم واحده وده من رحمة ربنا لينا وربنا بيقول للرسول عليه الصلاه والسلام وما ارسلناك الا رحمة للعالمين وربنا يرحمنا جميعا ويجعلنا من الهادين المهتدين ويجعل خير اعمالنا خواتيمها امين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره


انثى
تاريخ الميلاد : 29/09/1991
العمر : 32
عدد المساهمات : 2129
وظيفتك : كنت تايهة
الموقع : خلاص لقيت الطريق ..((القرب من الله عزوجل))

ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Empty
مُساهمةموضوع: رد: ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر   ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Emptyالأحد فبراير 20, 2011 2:15 pm

جزاكم الله خيراا للمرور ومتشكره للاضافات



بالنسبه للسؤال
بصراحه الله اعلم على اعتقادى انه يقصد والله اعلم
ولن يشاد الدين احد الا غلبه


يعنى مكن يقصد هيبقى كدا وزى ما هيبنى هيهد لانه تشددت فيه
اهو شرحهااا


شرح حديث لا يشاد الدين أحد إلا غلبه
السؤال: ما معنى حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( لا يشاد الدين أحدٌ إلا غلبه ) ؟

الجواب:
الحمد لله
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ :
( إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ ، وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلاَّ غَلَبَهُ ، فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَأَبْشِرُوا ، وَاسْتَعِينُوا بِالْغَدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَىْءٍ مِنَ الدُّلْجَةِ ) رواه البخاري (39) ومسلم (2816)
قال الحافظ ابن رجب رحمه الله :
" معنى الحديث : النهي عن التشديد في الدين ، بأن يحمِّل الإنسان نفسه من العبادة ما لا يحتمله إلا بكلفة شديدة ، وهذا هو المراد بقوله صلى الله عليه وسلم : ( لن يشاد الدين أحد إلا غلبه ) يعني : أن الدين لا يؤخذ بالمغالبة ، فمن شاد الدين غلبه وقطعه .
وفي " مسند الإمام أحمد " – (5/32) وحسنه محققو المسند - عن محجن بن الأدرع قال :
( أقبلت مع النبي صلى الله عليه وسلم ، حتى إذا كنا بباب المسجد إذا رجل يصلي قال : " أتقوله صادقا " ؟ قلت : يا نبي الله هذا فلان ، وهذا من أحسن أهل المدينة أو من أكثر أهل المدينة صلاة ، قال : " لا تسمعه فتهلكه - مرتين أو ثلاث - إنكم أمة أريد بكم اليسر )
وفي رواية له : ( إن خير دينكم أيسره ، إن خير دينكم أيسره ) – " مسند أحمد " (3/479) وحسنه المحققون -.
وقد جاء في رواية عبد الله بن عمرو بن العاص مرفوعا :
( إن هذا الدين متين فأوغل فيه برفق ، ولا تُبَغِّض إلى نفسك عبادة الله ؛ فإن المُنْبَتَّ لا سفرا قطع ، ولا ظهرا أبقى ) – " السنن الكبرى " البيهقي (3/19) وضعفه الألباني في " السلسلة الضعيفة " (1/64) -
والمُنْبَتُّ : هو المنقطع في سفره قبل وصوله ، فلا سفرا قطع ، ولا ظهره الذي يسير عليه أبقى حتى يمكنه السير عليه بعد ذلك ؛ بل هو كالمنقطع في المفاوز ، فهو إلى الهلاك أقرب ، ولو أنه رفق براحلته واقتصد في سيره عليها لقطعت به سفره وبلغ إلى المنزل " انتهى باختصار. " فتح الباري " لابن رجب (1/136-139)
وقال الحافظ ابن حجر رحمه الله :
" والمعنى لا يتعمق أحد في الأعمال الدينية ويترك الرفق إلا عجز وانقطع فيغلب .
قال ابن المنير : في هذا الحديث علم من أعلام النبوة ، فقد رأينا ورأى الناس قبلنا أن كل متنطع في الدين ينقطع .
وليس المراد منع طلب الأكمل في العبادة ، فإنه من الأمور المحمودة ، بل منع الإفراط المؤدي إلى الملال ، أو المبالغة في التطوع المفضي إلى ترك الأفضل ، أو إخراج الفرض عن وقته ، كمن بات يصلي الليل كله ويغالب النوم إلى أن غلبته عيناه في آخر الليل فنام عن صلاة الصبح في الجماعة ، أو إلى أن خرج الوقت المختار ، أو إلى أن طلعت الشمس فخرج وقت الفريضة " انتهى.
" فتح الباري " لابن حجر (1/94)
ويقول العلامة عبد الرحمن السعدي رحمه الله :
" ما أعظم هذا الحديث وأجمعه للخير والوصايا النافعة والأصول الجامعة ، فقد أسّس صلّى الله عليه وسلم في أوله هذا الأصل الكبير ، فقال: ( إن الدين يسر ) أي : ميسر مسهل في عقائده وأخلاقه وأعماله ، وفي أفعاله وتُروكه :
فإن عقائده التي ترجع إلى الإيمان بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر والقَدَر خيره وشره : هي العقائد الصحيحة التي تطمئن لها القلوب ، وتوصِّل مقتديها إلى أجلِّ غاية وأفضل مطلوب .
وأخلاقه وأعماله أكمل الأخلاق وأصلح الأعمال ، بها صلاح الدين والدنيا والآخرة ، وبفواتها يفوت الصلاح كله ، وهي كلها ميسرة مسهلة ، كل مكلف يرى نفسه قادراً عليها لا تشق عليه ولا تكلفه .
عقائده صحيحة بسيطة ، تقبلها العقول السليمة ، والفطر المستقيمة .
وفرائضه أسهل شيء :
أما الصلوات الخمس : فإنها تتكرر كل يوم وليلة خمس مرات في أوقات مناسبة لها ، وتمم اللطيف الخبير سهولتها بإيجاب الجماعة والاجتماع لها ؛ فإن الاجتماع في العبادات من المنشطات والمسهلات لها ، ورتب عليها من خير الدين وصلاح الإيمان وثواب الله العاجل والآجل ما يوجب للمؤمن أن يستحليها ، ويحمد الله على فرضه لها على العباد ؛ إذ لا غنى لهم عنها .
وأما الزكاة : فإنها لا تجب على فقير ليس عنده نصاب زكوي ، وإنما تجب على الأغنياء تتميماً لدينهم وإسلامهم ، وتنمية لأموالهم وأخلاقهم ، ودفعاً للآفات عنهم وعن أموالهم ، وتطهيراً لهم من السيئات ، ومواساة لمحاويجهم ، وقياماً لمصالحهم الكلية ، وهي مع ذلك جزءٌ يسير جداً بالنسبة إلى ما أعطاهم الله من المال والرزق .
وأما الصيام : فإن المفروض شهر واحد من كل عام ، يجتمع فيه المسلمون كلهم ، فيتركون فيه شهواتهم الأصلية - من طعام وشراب ونكاح - في النهار , ويعوضهم الله على ذلك من فضله وإحسانه تتميم دينهم وإيمانهم ، وزيادة كمالهم ، وأجره العظيم ، وبره العميم ، وغير ذلك مما رتبه على الصيام من الخير الكثير ، ويكون سبباً لحصول التقوى التي ترجع إلى فعل الخيرات كلها ، وترك المنكرات .
وأما الحج : فإن الله لم يفرضه إلا على المستطيع ، وفي العمر مرة واحدة ، وفيه من المنافع الكثيرة الدينية والدنيوية ما لا يمكن تعداده ، قال تعالى: ( لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ ) الحجّ/28, أي: دينية ودنيوية.
ثم بعد ذلك بقية شرائع الإسلام التي هي في غاية السهولة الراجعة لأداء حق الله وحق عباده . فهي في نفسها ميسرة ، قال تعالى : ( يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ ) البقرة/185، ومع ذلك إذا عرض للعبد عارض مرض أو سفر أو غيرهما ، رتب على ذلك من التخفيفات ، وسقوط بعض الواجبات ، أو صفاتها وهيئتها ما هو معروف .
ثم إذا نظر العبد إلى الأعمال الموظفة على العباد في اليوم والليلة المتنوعة من فرض ونفل ، وصلاة وصيام وصدقة وغيرها ، وأراد أن يقتدي فيها بأكمل الخلق وإمامهم محمد صلّى الله عليه وسلم ، رأى ذلك غير شاق عليه ، ولا مانع له عن مصالح دنياه ، بل يتمكن معه من أداء الحقوق كلها : حقّ الله ، وحقّ النفس ، وحقّ الأهل والأصحاب ، وحقّ كلّ من له حقّ على الإنسان برفق وسهولة .
وأما من شدد على نفسه فلم يكتف بما اكتفى به النبي صلّى الله عليه وسلم ، ولا بما علَّمه للأمة وأرشدهم إليه ، بل غلا وأوغل في العبادات : فإن الدين يغلبه ، وآخر أمره العجز والانقطاع ، ولهذا قال : ( ولن يَشادَّ الدينَ أحد إلا غلبه )
فمن قاوم هذا الدين بشدة وغلو ولم يقتصد : غلبه الدين ، واستحسر ، ورجع القهقرى .
ولهذا أمر صلّى الله عليه وسلم بالقصد ، وحثّ عليه فقال : ( والقصد القصد تبلغوا )
ثم وصى صلّى الله عليه وسلم بالتسديد والمقاربة، وتقوية النفوس بالبشارة بالخير، وعدم اليأس.
فالتسديد: أن يقول الإنسان القول السديد ، ويعمل العمل السديد ، ويسلك الطريق الرشيد ، وهو الإصابة في أقواله وأفعاله من كل وجه ، فإن لم يدرك السداد من كل وجه فليتق الله ما استطاع ، وليقارب الغرض ، فمن لم يدرك الصواب كله فليكتف بالمقاربة ، ومن عجز عن العمل كله فليعمل منه ما يستطيعه .
ويؤخذ من هذا أصل نافع دلّ عليه أيضاً قوله تعالى : ( فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ ) التغابن/16, وقوله صلّى الله عليه وسلم : ( إذا أمرتكم بأمر فائتوا منه ما استطعتم ) والمسائل المبنية على هذا الأصل لا تنحصر .
وفي حديث آخر : ( يسِّروا ، ولا تعسروا ، وبَشِّروا ، ولا تنفروا ) .
ثم ختم الحديث بوصية خفيفة على النفوس ، وهي في غاية النفع فقال : ( واستعينوا بالغدوة والروحة ، وشيء من الدُّلجة )
وهذه الأوقات الثلاثة كما أنها السبب الوحيد لقطع المسافات القريبة والبعيدة في الأسفار الحسِّية ، مع راحة المسافر ، وراحة راحلته ، ووصوله براحة وسهولة ، فهي السبب الوحيد لقطع السفر الأخروي ، وسلوك الصراط المستقيم ، والسير إلى الله سيراً جميلاً ، فمتى أخذ العامل نفسه ، وشغلها بالخير والأعمال الصالحة المناسبة لوقته - أوّل نهاره وآخر نهاره وشيئاً من ليله ، وخصوصاً آخر الليل - حصل له من الخير ومن الباقيات الصالحات أكمل حظ وأوفر نصيب ، ونال السعادة والفوز والفلاح وتم له النجاح في راحة وطمأنينة ، مع حصول مقاصده الدنيوية ، وأغراضه النفسية .
وهذا من أكبر الأدلة على رحمة الله بعباده بهذا الدين الذي هو مادة السعادة الأبدية ؛ إذ نصبه لعباده ، وأوضحه على ألسنة رسله ، وجعله ميسراً مسهلاً ، وأعان عليه من كل وجه ، ولطف بالعاملين ، وحفظهم من القواطع والعوائق .
فعلمت بهذا : أنه يؤخذ من هذا الحديث العظيم عدة قواعد :
القاعدة الأولى : التيسير الشامل للشريعة على وجه العموم .
القاعدة الثانية : المشقة تجلب التيسير وقت حصولها .
القاعدة الثالثة : إذا أمرتكم بأمر فائتوا منه ما استطعتم.
القاعدة الرابعة : تنشيط أهل الأعمال ، وتبشيرهم بالخير والثواب المرتب على الأعمال .
القاعدة الخامسة : الوصية الجامعة في كيفية السير والسلوك إلى الله ، التي تغني عن كل شيء ولا يغني عنها شيء .
فصلوات الله وسلامه على من أوتي جوامع الكلم ونوافعها " انتهى.
" بهجة قلوب الأبرار وقرة عيون الأخيار في شرح جوامع الأخبار " (ص/77-80)
والله أعلم .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://way2allah.com
ضيف شرف
مشرف الأقسام الدينية
مشرف الأقسام الدينية
ضيف شرف


ذكر
تاريخ الميلاد : 01/01/1987
العمر : 37
عدد المساهمات : 244
وظيفتك : داعى إلى الله
الموقع : http://www.fesal.net/mdrsa/islamic_school/QURAN/q1-1.php

ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Empty
مُساهمةموضوع: رد: ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر   ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Emptyالأحد فبراير 20, 2011 9:08 pm

موضوع كبير الموضوع ويحتاج لنقاش منا أكثر من ذلك لاننا فعلا فى غفلة وفى فرق بين التدين والتشدد والرسول صلى الله عليه وسلم ما خير بين أمرين إلا اختار أيسرهما
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره


انثى
تاريخ الميلاد : 29/09/1991
العمر : 32
عدد المساهمات : 2129
وظيفتك : كنت تايهة
الموقع : خلاص لقيت الطريق ..((القرب من الله عزوجل))

ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Empty
مُساهمةموضوع: رد: ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر   ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر Emptyالأربعاء مارس 02, 2011 11:50 pm

جزاكم الله خيرا للاضافه وللمرور
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://way2allah.com
 
ياعم الحج براحه ...دا الدين يسر
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي طلاب جامعة جنوب الوادي الجديد :: الأقسام الدينية :: قسم المواضيع الاسلاميه العامه-
انتقل الى: