منتدي طلاب جامعة جنوب الوادي الجديد
مرحبا بك في منتدي جامعة جنوب الوادي بشكله الجديد
اتمني أن تجد عندنا ما يسرك
مرحبا بك في منتدي جامعة جنوب الوادي بشكله الجديد
اتمني أن تجد عندنا ما يسرك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

هنا هنتجمع من تاني

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره

mohamed_someone
البحر الحائر
zamallekawaya 4 ever
عود ريحان
sandy38
shab men hokok
Angel Crying
M.ROSHDY
Mahmoud
سحس بمب
karem
أنا المهاجره
16 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى
تاريخ الميلاد : 29/09/1991
وظيفتك : كنت تايهة

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Empty
مُساهمةموضوع: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالإثنين سبتمبر 13, 2010 1:02 pm

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كيف حالكم اخوانى واخواتى فى الله حفظكم الله ....اللهم ءامين

من غير اى بدايات ولا مقدمات .... ان شاء الله هدخل فى الموضوع علطول...

انا محتاجكو معاى بجد بجد بمعنى الكلمه محتاجه كل واحد فيكو وكل واحده محتاجه المسلم والمسيحى اقسم بالله العلى العظيم محتاجكو بجد ...محتاجه فكر وجهد وشغل اى حد ....

ايوه يا فارسه خير فى اى ايه؟؟؟

خير ان شاء الله

طبعا كلنا جت علينا فتره اننا حابين نتغير ومش احنا بس نتغير كمان كنا حابين نغير كل اللى حوالينا بالذات الشباب

وكمان اخ شاب من حقوق عمل موضوع عن الحكايه دى وكمان انا عملت موضوع عنه بس فكره تانيه كانت بتتكلم عن تجديد البيعه مع رسول الله صلى الله عليه وسلم وكمان اخ محمد سوم ون عمل موضوع عباره عن حوار بينه وبين صحبه ... وكمان القسم بتاع "تغير الفكر وتنميه الذات وتطويرها" وكمان فى شغل جامد الايام دى من اخ محمود والشغل الجامد بتاعه بتاع الفتاوى والاستفسارات بجد شغل يقدر عليه وكمان مننساش شغل اخونا كريم والحملات اللى بيعملها زى حمله الصلاه وكمان يوم فى بيت النبى وكمان صدقت يارسول الله.. بجد جهد ملحوظ جدااااااااااااااا وكمان مننساش شغل اختنا تينا والاخبار الجامده اللى بتواصلنا بيها ربى يوفقها يارب وكمان برنامج عضو ع الهواء بتاع الاخ مؤمن بجد كمان برنامج هادف ومميز .............وسامحونى لو كنت نسيت مجهود حد بس الفتره اللى قبل لارجع فيها من السفر وايام العيد كانت كلها الاشخاص دول بمعنى اللى انا شفتهم بس بجد سامحونى لو كان اى حد انا نسيته ...نيجى لدور المراقبه بجد ساندى تسلم واخ مؤمن وزيمو كانت مشغوله شويه ورجعتلنا وحببتى تينا ...

ايوه يا فارسه مش فهمنا انتى عاوزة تقولى ايه؟؟

فعلا معاكو حق....

عاوزة اقول اننا كويسين مسلمين ومسيحين وجوانا خير كتير ومجهود اكبر كونك تقعد على النت وتكتب موضوع هادف زى اللى كتبتهم فوق يبقى بجد انتا انسان جدير الاحترام والتقدير جواك خير عاوز تغير بلدك عندك طموح وعندك هدف...

انا بقا محتاجه الانسان اللى زى ده اللى عنده طموح وهدف وعاوز يشتغل عنده فكر وجهد مستعد يبذله ومش هيبخل على نفسه ولا اهله ولا بلده بانه يتعب علشانهم ولا حتى اصحابه...

الموضوع باختصار شديد عاوزين نعمل حمله طبعا العنوان باين فوق وواضح

"هربطك يا دينى بحياتى والا فمماتى"

ده مش حمله للمسلم بس ولا المسيحى بس ده حمله كل شباب الجامعه رجاله وبنات وكل واحد فى مصر وكل صاحب حابب يسحبك للخير ويرفع شأنك ويقدرك ويخلى الكل يحترمك...

محتاجه اختى تينا بجد لاننا عاوزين نعمل مشرفين على الحمله دى وكمان موزعين ودعايه وشغل جامد جدا مش اى حمله وبس دى حمله هتبقى اساس وكل فتره هنتكلم عن شئ معين او قيمه معينه او مبدأ معين ..زى الصلاه والحجاب الزواج المذاكره الاستغلال الحب الناس العيد التضحيه الجامعه النت الشباب البنات الاختلاط والاخلاق .كلام كتير وكبير ومفيد .وكدا للمسلم والمسيحى ازى انا كانسان اربط دينى بحياتى والا فانا مستهالش اعيش...

محتاجه اخ الادمن ونائب المدير اخ فاروق ومحتاجه اخ مؤمن وزيمو وساندى ونوران واخ محمود واخ كريم واخ محمد سوم ون واخ اسماعيل واخ ابن الحب وامير روما واختى صافى وميرو واخ سحس بمب واخ المستشار ومانشستر واخ مستر رشدى وتيتو وماكس والفرعون الصغير وجعلونى طالبه واهلاوى فور ايفر وشيمو والمهندس احمد واخ طائر الغرام بجد وكل اخ واخت ومحتاجه تينا وكل اخ واخت وكل صاحب وبنت وكل انسان يقدر يقدم حاجه...

ممكن حد يقولى يا فارسه الدراسه هتبدأ انتى اختارتى الحمله والمشروع ده فى وقت مش مناسب بالمره...

للاسف الوقت ده وكمان بدايه الدراسه بالذات هو الوقت المناسب بعون الله ...ازاى بقا ...احنا هنا فى المنتدى هنتجمع وناقش ارانا وافكارنا والمواضيع اللى هناقشها ... فى الجامعه بقا هنطبق وطبعا لازم نبدأ بنفسنا واحنا نعيش المبادئ والقوانين دى علشان غيرنا على الاقل يسمع لنا .... الجامعه تبارك الخلاق عامره بالشباب من الولاد والبنات اللى مستنين اى لحظه او اى شده حد يقولهم يالا يستجيبوا علطول وميصدقوا ...صدقونى فتره الجامعه هى الاساس ...ولسه هنقول شروط الحمله ازاى بس المهم موافقتكم على الفكره دى هيتوقف عليكو انتوا وعلى شغلكم ........

لا بجد والله محتاجاكم ..... بمعنى الاحتياج ..اكيد طبعا بعد ربى ....

بس الحمله هيبقى ليها نظام معين ...مثلا...

ولا اقولكو علشان مطولش على حضراتكم ... لو وافقتوا على الحمله دى هقول على النظام ... وهقولكوا على التقسيمه اللى فى دماغى لانه كل واحد فينا هنا مسلم مسيحى ليه دوووووووووووووووووووووور ودور مهم كمان ومن غيره مش هتكتمل الحمله

وانا والله بعتبر اختى تينا اختى بجد .... بجد محتاجاها معايا وكمان بلاش الحساسيه بينا ... واذا كنت مسلم او مسيحى فده شرف ليك لانى دى دياناتك .....وانتا مفروض تلتزم بكل شئ فيها ...وربنا ياتينا بها على احسن حال...اللهم ءامين...

ان شاء الله هنكمل بعدين

دلوقى ها موافقين ومستعدين وعندكو جهد وفكر ........ ولا ...؟؟

مستنيه موافقتكم او .........؟
http://way2allah.com
karem
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
karem

ذكر
تاريخ الميلاد : 01/10/1990
وظيفتك : ...............

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالإثنين سبتمبر 13, 2010 7:42 pm

انا موافق ومعاكى باذن الله
انا ليه الشرف انى اكون اول واحد يرد على موضوعك اللى فى منتهى الجمال
بجد شى جميل انك تفكرى فى حاجة تنفع كل الناس فى مختلف الاديان ياريت بجد نعمل كده
ونبا فى الحملة علشان حتى نلقى حاجة مفيده نناقشها مع بعضنا ونشوف افكار بعض

انا بشكرك يافارسه على الفكره الجميلة وباذن الله انا معاكى

ربنا يوفقك
سحس بمب
مبدع فعال
مبدع فعال
سحس بمب

ذكر
تاريخ الميلاد : 25/01/1988

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالإثنين سبتمبر 13, 2010 8:07 pm

وانا معاكي
Mahmoud
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
Mahmoud

ذكر
تاريخ الميلاد : 20/02/1990
وظيفتك : in the training

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالإثنين سبتمبر 13, 2010 10:25 pm

انا موافق ومعاكي
والى فيه الخير يقدمه ربنا.....
M.ROSHDY
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف

ذكر
تاريخ الميلاد : 27/05/1990
وظيفتك : طالب

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالثلاثاء سبتمبر 14, 2010 2:06 am

جزاك الله خيرا
طبعا معاكى
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالثلاثاء سبتمبر 14, 2010 9:40 am

اسعد الله ايامكم فرحتونى بجد

نجاح الحمله هيكون نجاح لينا
وفشلها هيكون مجرد تجربه مرينا بيها

دى شروط الحمله وتعريف بسيط بيها

هربطك يا دينى بحياتى والا فمماتى ...

شروط الحمله وتعريفها

عنوان الحمله / هربطك يا دينى بحياتى والا فمماتى

صاحب الفكره/ فارسه الاسلام

هدف الحمله/ اربط دينى بكل شئ فى حياتى حتى انول رضا ربى والا يبقى موتى احسن ومستاهلش ابقى انسان عاوز يعيش

مضمون الحمله/ معنا نرتقى نحافظ على تقدم دولتنا مصر ام الدنيا ... ونرتقى بلدنا وقريتنا ومركزنا وجامعتنا وبنفسنا كمان بس كل ده نرجعه للدين ونشوف حكمه فيه ايه ...؟ وعليه نمشى ونكمل المسيره...

^^^^^____^^^^^

شروط الحمله..

****-**** .........اولا قبل شروط الحمله نجاح الحمله دى هيكون نجاح لينا وفشلها هيكون مجرد تجربه مرينا بيها اكيد هنتعلم منها حاجات كتير بس المستعد يتعلم .......

****_**** مجهود فارسه + مجهود تينا + مجهود محمد + مجهود حسين وحسن واحمد ووائل ومؤمن وفاروق وسيد ومصطفى + مجهود ساندى وزيمو ونوران + مجهود.........+مجهود ..........= 100%

***_&&&..... مش عاوزين حد يبخل علينا بجهده ولا فكره ولا اى حاجه عنده ..فكره موضوع اقتراح شغل رسمه اى اى اى حاجه ...

***_%%%........اى عضو فى الحمله هيكون خلاص صاحبها ...محتاجين جرأه .. ذكاء ..اجتماعيه .. وكدا..
يعنى بلاش كسوف انتا راجل وانتى بنوته زى الفل هنغير او هنتغير ورايك يهمنا ما اهو انتا الاساس..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^6

اهم الشروط

وده فضلا وليس امرا

يعنى انا بنادى برضى ربنا واربطك يا دينى بحياتى و.....و.....و........ والا مستاهلش انى اعيش يبقى من اولها بقا لازم اخد الطريق صح

اكيد كل واحد حر فى حياته
بس حملتنا هتبقى حر بالنسبه لحاجات كتير الا حكم دينك...

**** معلش بقا اختلاط فى الجامعه بين اعضاء المجموعه لااااااااااااااا والف لااااااااااا ولاد مع ولاد حلو وبنات مع بنات حلوووووووو جداااااااااااااااااا....

فارسه ازاى يعنى ..اومال هنتواصل ازاى يعنى وهندعى للحمله دى ازاى وهنغير ازاى ...؟

سؤال وجيه ومميز ..........

حاضر ..

للتواصل فى حاجات كتييييييييييييييييييييييييييييير

اولهم هنا فى المنتدى..
فى الموضوع بتاع الحمله ..
ازاى يعنى
بص يا سيدى وبصى يا ستى .......

الولاد يحاولوا يتصحابوا على بعض بمعنى انهم يتعرفوا على بعض يبقوا اخوه يعنى ويحاولوا ياخدوا ايميلات وموبايلات بعض..

لازم يبقا فى ترابط بجد معش انا مش عاوز اصاحب فلان طيب اعمل ايه ..معلش اعصر على نفسك ليمونه مره ولازعه اوى واستحمل معلش..
** نفس الحكايه بالنسبه للبنات ... والبنت اللى مثلا عندها شك فى انه فلانه بنت حقيقى ولا لا ........

ماشى تحاول تعرف واحده واثقه فيها عليها يعنى المهم اتصرفن مع بعض يا بنات..

*** وانا اسفه اسفه اسفه بجد اللى هيكون ولد وعامل نفسه بنت او العكس ... لاسباب تافهه ...ومش مقنعه ..وكمان لاسباب شهوانيه..

اقسم بالله انتا مش راجل ولا تعرف من الرجوله شئ غير اسمك وصفاتك ..يا استاذى خليك راجل ولو كنت بتعمل كدا وبطلت يبقى حلووووووووو جداااااااااا هتساعدنا اننا نتعرف على مين مزيف نفسه .... وكدا ومين بيمثل علينا لانك خلاص بقيت استاذ وخبره.. ولو مش عاوز تمام زى ما تحب.....

*** .. هنحاول نظبط ميعاد مع بعض ونحاول نتجمع فيه هنا فى المنتدى علشان يبقى فى تواصل وروح وحياه.....

*** لو لقيت حد فى الحمله مثلا مستهزأ بشغلك او كدا ... او هيحبطك ..فكك منه وانتوا استاه فى التطنيش وتغير المواضيع ..

بس مش تسيبه كدا احكى معاه واقوله انتا مستهزأ بينا ليا وكلمه بكل هدوء ومن غير عصبيه علشان على الاقل يرضى يرد على اسئلتك..

%^&*%^&

حلو الكلام يا شباب وبنات

الحمله محتاجه جهد وشغل وحب وود وهدوء وعدم عصبيه ...

وعاوزين انسان اجتماعى ذكى عنده حب التغير انتا معانا معانا حتى لو مش فيك الشورط دى ما اهو انتا الاساس واحنا محتاجينك

يا الله ويا حبذا لو تم عمل فئه مخصوصه للحمله .......علشان نقدر نخصص فى المواضيع ...اكتر واكتر
يعنى الموضوع ده الرئيسى هيبقى فيه الافكار الجديده والاعضاء الجدد وكدا والمشرف على الفئه اختاروا بقا مشرف ...او مراقب عادى اى حاجه وزى ما تشوفوا ...

المواضيع هيبقى فيها تخصص شويه مثلا الاسبوع ده هنكلم عن الاخلاق واللى بعده عن التعزيز واللى بعده عن حب النفس واللى بعده عن العمل والمذاركه وعن الصلاه والحجاب والتدخين وال,,,,,,,,, و...........و...........
كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير المهم هنوفى كل موضوع حقه باذن الله

........................................

اه عاوزين نعمل جروب ع الفيس .... بنفس الاسم وبنس المشرفين والمتخصيصن

ها مين هيعمل الجروب وياريت بس تخلونى مشرفه فيها حتى

ونفس الشروط تتطبق على الفيس

ولاد تضيف بنات للاسف مرفوض .... عاوزة حاجه ضرورى ابقى ابعتى رساله يا ستى بس اقسلملكوا بالله التزامنا بالشرط ده هبين بجد اننا مستعدين نعمل اى شى علشان معنا نرتقى.........

معلش عاوزين نحدد اشخاص معينه لكتابه المواضيع ..يعنى مثلا يكون المواضيع اسلوبها كويس .. من اسلوبها هيا ياريت لو اضطريت خالص يالا ابقى اعمل كوبى بيست.........

معلش .... الحمله محتاجه نشر بعون الله انا هحاول فى كل المنتديات اللى مشتركه فيها احاول احطها المنتديات اللى زى دى اللى هيا مش دينيه يعنى حلووووووووو انها تكون للديانات كلها ..

اما زى منتدايا فمش هينفع لانه اسلامى ووالله لو فيه من ديانات اخرى وفاعلين كنت عملتها لكل الديانات

..........................
ياريت اللى يقدر ينشر حلو وحلو اوى كمان ...

معلش بقا هنحاول نعمل ملف خاص بكل عضو ومشرف وادارى هنا فى الحمله علشان يبقا فى تواصل بس اياكم اياكم والاختلاط فى الجامعه بين اعضاء الحمله الا اذا كان فى اجتماع مثلا من الاداره ..

ياريت لو حد يقدر يخلى الدكاتره وامعيدين يشتغلوا معانا يبقى حلو بجد وميه ميه .....ياه بجد ممتاز .

لو فى اى اعتراض اى فكره اى اقتراح لشروط الحمله تمام قولوا وماله احنا تحت امرك

اتمنى لحضراتكم التوفيق..............

أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالثلاثاء سبتمبر 14, 2010 9:41 am

دلوقتى الادوار فى الحمله

زى ما قولنا كل واحد ليه دوووووووووووووووور

فرحتونى بجد لما وافقتوا حسيت انى قدام رجاله بجد ولاد وبنات ربى يسلمكم يارب ويحفظكم ويوفقكم ويرضى عنكم يارب

ها مستعدين اقول الادوار ...الادوار هقولها بس اللى عنده دور تانى او شئ تانى يقدر يقوم بيه يبقى عال العال وميه ميه

او اللى شايف نفسه انه دوره مش مظبوط وماله يغيروا حلو جدا اصلا انتوا الاساس ورايكو مهم جداااا لانكو انتوا اللى هتشتغلوا وكل واحد مسئول عن العمل او الدور اللى هيختاروا

ها يالا بسم الله....

اخ محمود واخ كريم .........مسئولين عن اى فتوى او استشاره تيجى من الاعضاء ...

يعنى مثلا يحاولوا يجتهدوا فى كل الفتاوى والاراء ونقعد قعده عرب هنا فى المنتدى ننقاش الراى ده ونتفق على حكم موثق من القرءان والسنه بالنسبه لينا .كمسلمين

اختى تينا للاسف يا تينا انتى هتبقى عليكى مسئوليه كبيره شويه لحد ما تجيبلنا اعضاء يكون معاكى يبقى منهم مشرفين وكدا انتى يا ستى هتبقى مسئوله عن اى حكم فتوى عندكو ..... وكمان مسئوله عن تنظيم الحملات الفرعيه داخل الحمله الرئيسيه يعنى حمله الصلاه عندكو مختلفه عننا يبقى انتى لازم تشدى حيلك معانا اذا سمحتيلنا يعنى ....

اخ مؤمن واخت ساندى وزيمو ...زى ما هم هتبقى عليهم المراقبه..هنا فى المنتدى اى موضوع جديد اى فكره من اى عضو معلش لازم ننقاشها قبل التنفيذ...وكمان ناخد موافقه باقى الاعضاء لانه كلنا رابطه واحده ...معنا نرتقى...ورقينا لازم نربطه بدينا علشان يبقى رقى لله وبالله علشان على الاقل يرضى عنا رب العزه..

اخ فاروق واخ اسماعيل ... واخ محمد سوم ون واخ فارس احمد ... واخ حابس نمله ومعذبها.. دول كلهم عندهم فكر طبعا اللى فوق طبعا عندهم فكر وكمان لازم يشاركونا بيه .. بس دول مسئولين عن اقتراح الافكار للمجموعه من حيث الدعايه والبوسترات وكدا واى افكار لتطوير الحمله..........معلش كله ليه دور...

اختى شيمو لوهى موجوده فى المنتدى هنا يبقى هتحاول تمدنا بكل جديد ايه الاطمعه اللى تنفعنى كانسان هربط دينى بحياتى ...

اخ طائر الغرام..محتاجينه معانا يظبطلنا شعر عن الحمله ويكون معانا برضه فى مواضيعه التحفزيه الرائعه وشعره المنسق الرائع ..

اخ سحس بمب واخ امير روما واخ ابن الحب واخت نوران واخت ميرو واخ مستر رشدى ومانشستر واخ تيتو ..وماكس والفرعون الصغير والمهندس احمد وليون هارت واهلاوى فور ايفر .وجعلونى طالبه ....والبقيه اعضاء كلهم يحاولوا يضموا الى الحمله اكبر قدر من الاعضاء والمشتركين وكمان لو حد عنده هوايه كتابه مواضيع وتلخيص محاضرات فى الموضوع اللى هنتكلم عنه يبقى حلو جدا ...

دور الاداره بقا انا مش عارفه اديه لمين.....؟ طبعا انا هبقى زى زيكو هشترك بفكره مثلا بموضوع باقتراح براى ... واكيد يوم هغيب ويوم هحضر ان شاء الله الحكايه دى هتتظبط.....عاوزه حد يكون مش مشغول وحضوره بانتظام وكمان الاداره هيكون فيها اكثر من شخص معلش لانه الحمله كبيره جدا

تينا هتبقى مسئوله بعد اذنك يا تينا عن شغلك كله وادارتك هنا للمواضيع اللى تخصكووووووووووا

احنا مش هنتغوض فى الدين اوى لا كل الحكايه انه هنبنى اساس مثلا انا عاوز اخد علم التنميه البشريه... والله اسأل وشوف الفتاوى واخد اللى ينفعنى ..

انا مثلا عاوز اذاكر وبكره معاى امتحان والنهادره عيدنا .. معلش اشوف الكنيسه والقصيص هيقول ايه واتبع اوامره

هيبقى مجرد ربط علشان ابقى انسان يستاهل الحياه....

ها قولتوا ايه فى الاداره ...

اختاروا انسان واشخاص يكونوا بجد يستاهلوا الاداره من حيث الفكر والتواصل والتواجد والحكمه والقدره على حل المشاكل...

ها الادوار اللى فوق عادى فيها تغير اتفقوا على اراء وانا تحت امركوووووووو.....؟

اتمنى لحضراتكم التوفيق

أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالثلاثاء سبتمبر 14, 2010 9:42 am

اتمنى الادوار تعجبكم ولو فى اى تغير انا موافقه
Angel Crying
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
Angel Crying

انثى
تاريخ الميلاد : 24/02/1991

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالثلاثاء سبتمبر 14, 2010 5:18 pm

انشاء اللة ربنا يقدم اللى فية الخير
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالأربعاء سبتمبر 15, 2010 4:58 pm

ان شاء الله يا تينا

تسلمى ويسلملى حضورك وعاوزينك تشدى حيلك معانا

يعنى مثلا احنا هنحط مواضيع ونشوف رايك انتى فيها ايه

بس فين باقى الاعضاء؟؟
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالأربعاء سبتمبر 15, 2010 4:59 pm

اول موضوع هو مهم جداااااااااااااااا

طبعا لازم ابدا بنفسى

واللى ردوا من الاعضاء اللى فوق

لما يقروا الموضوع يقولوا رايهم علشان احس انه فى تفاعل مش اكتر

انزع علشان تلاقى مكان تزرع

يا اللى هتربط دينك بحياتك هتلاقى انك لازم تبنى اساس وتحط القواعد وتظبط العمدان وتظبط الخشب وتظبط امورك علشان البنيان يكون ميه ميه وتمام التمام....

لازم نرسخ قواعد بجد لحد امته هنفضل نتكلم باساليب تحفزيه وبس ..

لحد امته هنفضل ننادى يا شباب انتوا لازم تتحركوا ولازم يبقى ليكو هدف ده الانسان اللى ليه هدف انسان ناجح ومميز ونفضل نتكلم فى اساليب التحفيز لحد ما الواحد يطلع من الندوه او المحاضره التحفزيه دى يحس انه هيكسر الدنيا ...بعدها بشويه يا عينى تلاقى انه نفسيته نزلت تانى واتدمرت...؟؟!!؟؟!! ليه سبحان الله متعرفش

انا عمرى ما هنكر انه الاساليب التحفزيه ليها تأثير بجد اكثر من رائع وكمان مجهود رائع..ومأثر جدا كمان ....

بس تحفيز من غير اساس ميبقاش تحفيز ..
عمرك شفت عماره من غير اساس ولا بنيان قواعد

لو شفت عماره زى دى صدقنى كلها شويه ومش هتكمل وهتلاقيها وقعت وادمرت..وولا كأنك بنيت حاجه..

ياه طب وانا اتعب ليه وامشى من غير اساس

هو ده موضوعنا اللى هنحكى عليه

بص يا سيدى وبصى يا ستى

علشان نربط دينا بجد بحياتنا
لازم نبنى قواعد ونرسخ مبادئ بجد جوانا

وعلشان كده طلع المبدأ

انزع علشان تلاقى مكان تزرع

انزع الشر ........هتلاقى مكان تزرع الخير

انزع الكره.......هتلاقى مكان تزرع الحب

انزع البخل.....هتلاقى مكان تزرع الكرم

انزع الكسوف من الناس.....هتلاقى مكان تزرع الخوف من الله

انزع الجبن ......هتلاقى مكان تزرع الشجاعه

انزع الانانيه ....هتلاقى مكان تزرع حب الغير

انزع الشح......هتلاقى مكان تزرع الايثار وحب التضحيه

انزع الكسل......هتلاقى مكان تزرع فيه حب العمل والنشاط والجديه والبذل والعطاء

انزع الجفاء.....وهتلاقى مكان تزرع الحنين والشوف

انزع الخيانه.......هتلاقى مكان تزرع الامانه

انزع الكذب.........هتلاقى مكان تزرع الصدق

انزع البعد والغربه.....هتلاقى مكان تزرع الانتماء والمحبه

انزع الغدر......هتلاقى مكان تزرع الوفاء

انزع ........انزع.........انزع...........انزع

هتلاقى حاجات كتير انتا كنت ناسيها وكنت غافل عنها ومش لاقى مكان تحطها

انزع هتلاقى مكان تزرع وتغرس وكمان ترعى وهتلاقى الحصاد

انزع كل شئ مش حلو فى حياتك انزع كل نقطه سوده ................وهتلاقى مكان تزرع فيه كل نقطه بيضه وكل شئ جميل وحلو ومثير وليه تأثير

وفى الختام

انزع بجد وبكل قوه ....علشان....هتلاقى مكان تزرع فيه بجد

ومن جد وجد ومن زرع حصد

مما كتبه قلمى ..
shab men hokok
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
shab men hokok

ذكر
تاريخ الميلاد : 23/09/1989
وظيفتك : سفير النوايا الحسنه

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالأربعاء سبتمبر 15, 2010 11:49 pm

ربنا معاكى يا فارسه
وان شاء الله انا معاكم معلش جات متاخره
sandy38
المراقبة العامة
المراقبة العامة
sandy38

انثى
تاريخ الميلاد : 20/01/1992
وظيفتك : طالبة

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالخميس سبتمبر 16, 2010 8:47 am

تم التثبيت

سوري يا فارسة انا مش كنت فاهمة الموضوع ف الاول
بس كد فهمتوا
وانا معاكي
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالخميس سبتمبر 16, 2010 7:48 pm

تمام اخ مؤمن تمام يا ساندى ولا يهمكوا منورين

وان شاء الله نكمل باقى الحمله والموضوعات

بس ياريت اى موضوع يتقرا يتبعت تحته رد علشان اعرف بس انو فى تفاعل
اتمنى لحضراتكم التوفيق

ويارب يكون الموضوع عجبكم يارب
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالخميس سبتمبر 16, 2010 7:50 pm

موضوع جديداليك يا مهموم ...............حوار كدا مما كتبه قلمىيارب تستفادوا منه ومعلش بصيغه الذكر علشان ينفع للاتنيناتفضلوا ويارب يعجبكمالسلام عليكم ورحمه الله وبركاتهمالك طيب زعلان ليه حصل ايه .....!!؟؟؟ اهدى طيب بس حصل ايه ثوانى بس اهدى كدا وبراحه كدا يا الله كل ده طيب اهدى شويه حصل ايه لكل ده ..........؟؟؟

يحكى.... اهء اهء اهء اهء ...انا لو بكيت بدل الدموع دم مش هيكفى ...ولو بكيت ومليت الارض دموع مش هيكفى..يا الله خير حصل ايه اهدى شويه علشان تعرف تتكلم براحه شويه انتا هتتعب كدا براحه شويه ..

.يحكى... اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه نفسى اصرخ بصوت عالى ونفسى ابكى بصوت عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالى ......يا الله طيب ابكى انا هستنى لحد ما تخلص واصرخ زى ما تحب المهم انك تحس انك ارتحت شويه.

..يحكى....عاوز اسألك سؤال ...اتفضل..

؟يحكى..هو انتى مالك مهتمه بيا كدا ... نفسى اعرف انتى عاوزة توصلى لايه...ويهمك اوى انك تعرفى انى مهموم ليه؟؟؟.......وعاوزه تحكى معايا ليه.....

؟هههههههه...سبحان الله معرفش..وعلى فكره انا مش عاوزة اعرف سيادتك مضايق ليه كل اللى عاوزة اوصله انك تفك عن نفسك شويه وتعرف انه مهما زادت هموم الدنيا برضه تعتبر قليله وعاوزاك تحمد ربنا اذا كانت المصيبه مش فى دينك .... وسبحان الله والله عمرى ما بحب اشوف حد مهموم ولا مضايق ...اى حد بيكون مهموم بحب اعرفه ..انه الدنيا مهما زادت مشاكلها دى كدا ... ومهما فرحتك هيا كدا ...وبعدين...نفسى افهم اى مهموم واى حزين واى مضايق..."اقسملك بالله العلى العظيم ...الدنيا مش مستاهله انك تضايق ولا تشيل هم .. حاول ترجع الامور لخالقك عزوجل مش ربنا اللى خلقك .. وهو اللى هيموتك .. معناها انه كمان مسئول عن رزقك وهمك وفرحك ... وشغلك وكل شئ فى حياتك ...

. انا مثلا جاتنى مصيبه ... وماله الحمد لله ..الدنيا دنيا ربنا هو اللى خلقها وهو اللى خلقنا فيها ..وكمان هو عزوجل هيرجعنا للاخره .... يعنى ربى خلقنى رزقنى همنى صابنى بمصيبه برضه ربى ومسيرى هرجعله...

.؟؟؟وكمان سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام كان بيوصينا اننا نقول الدعاء ده لما نكون مهمومين يقول المصطفى صلى الله عليه وسلم...."فيما معناه"....(اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبه الدين وقهر الرجال) صدق المصطفى عليه السلاموكمان اى مهموم حزين .... لازم يعرف انه ما يصاب المؤمن من هم ولا حزن ولا نصب حتى الشكوى يشاكها الا كفر الله به خطيئه من خطاياه.....وانا كمان كانسانيهمنى انى اربط دينى بحياتى ...لازم مش اجعل الحزن والهم يسيطر عليا... ولا ايه ها سكت ..ليه..؟يحكى ... مظبوط تمام ....بس .....مش اى حد بيعرف يصبر على الهم ولا المصيبه..؟فعلا معاك حق... ما اهو هنا يبان الانسان اللى هيربط دينه بحياته والانسان العادى....هتلاقى انه اللى هيربط دينه بحياته

...يحاول يبقى هادئ راضى صبور يستحمل ... يعرف انه كله بامر الله عزوجل ..

.يحكى ..تمام يا اختى حفظكى الله.........واياك اخى يارب يكون ضفت جديد لحضرتك ويارب يكون غيرت شئ ويارب يكون حضرتك هديت وبقيت تمام وخليك فاكر انه عمرى ما هدخل فى اى حاجه تخص اى حد وزى ما قولت لحضرتك مش يهمنى انى اعرف حضرتك مهموم بسبب ايه...؟يحكى ...ان شاء الله خير وجزيتى الجنهجزانى الله واياكانتهى الحواراوع حد يفتكر انه الحوار ده حقيقى ده حوار بينى وبين نفسى ........

.يارب يكون ضفت حاجه جديدهمما كتبه قلمى .......اليك يا مهموم
عود ريحان
عضو جديد
عضو جديد
عود ريحان

انثى
تاريخ الميلاد : 21/03/1992

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالجمعة سبتمبر 17, 2010 11:00 pm

ياااه بجد الواحد محتاج حاجه زى كده انها تربطه وتثبته على طول لان زى ما قولتى التحفيز بيبقى وقتى وياريت تسمحولى اشارك معاكم وربنا يوفقنا جميعآ
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالسبت سبتمبر 18, 2010 8:12 am

اقتباس :
ياااه بجد الواحد محتاج حاجه زى كده انها تربطه وتثبته على طول لان زى ما قولتى التحفيز بيبقى وقتى وياريت تسمحولى اشارك معاكم وربنا يوفقنا جميعآ

نسمحلك ازاى .......ز لا خلاص انتى بقيتى واحده مننا يا غاليه يا عووووووووووووووود ريحان

نورتينا ويارب يكون استفادتى من المواضيع اللى هنا

أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالسبت سبتمبر 18, 2010 8:16 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..

انا خايف ابقى مشهور..

كتير مننا سبحان الله يخاف يدخل فى بحر الشهره ... تصدقوا هيا بحر فعلا .. اللى مش هيلبس بدله الغوص هيغرق فعلا .. بس هلبس كام بدله غوص دى الشهره بحورها غويضه جداااااااااااااااا وملهاش حل .. الا من يتقى الله يجعل له مخرجا..

مافيش شيخ ولا داعيه ولا ممثل ولا فنان ولا مدرس وعلى دكتور ولا عالم ... اتحط فى بحر الشهره ....الا وقابلته الاشاعات..

وكمان الاشاعات وحدها بحووووووووووووووووووووووووووور عميقه..

ربنا يحمينى واياكم يارب منها

اللهم ءامين

ايه رايكو فى الشهره وايه رايكو فى الاشاعات .....
تصدقوا حتى المواقع المشهوره بيكون عليها اشاعات

انا ايه واجبى كانسان هربط دينى بحياتى .......

يا ترى اصدق اى اشاعه عن اى مشهور ..مسيرى فى يوم من الايام هبقى فى شهره حتى لو كانت بين اهلى وهتتطلع عليا اشاعه لو انا صدقت الاشاعات بتاعه الناس التانيه مفروض ابقى ذكى شويه ..ده. كما تدين تدان والديان لا يموت

متصدقش اى اشاعه ... وسبحان الله مرات الشهره بتكون حل على صاحبها ومرات بتكون مصيبه.........

بمعنى انه الانسان المشهور اللى بتتطلع عليه اشعات مفروض يعمل ايه؟؟

اولا ..علشان الاشاعات تروح لحالها وتزول .. لازم اتقى ربى فى شغلى واراعى ربنا وضميرى ...مش هربط دينى بحياتى يبقى خلاص بقا لازم استحمل ...

ثانيا..مفروض اسمع الاشاعه كويس جدا وبهدوووووووووووووء قاتل وكمان اواجهه واسأله اسئله كدليل على كلامه انه صح ولا غلط .. يعنى للانسان اللى بيقولى انتا كذا او مثلا للشخص اللى سمع انى كذا ..لازم اسمعه كويس جدا جدا ...وبلاش عصبيه..

ثالثا ..حاول تبقى بسيط وحبوب بين الناس علشان تقدر تلاقى ناس تدافع عنك وطبعا باسلوبك هتخلى الناس اللى انتا بتتعامل معاها مش هتصدق الاشاعه عنك ما اهى خلاص الناس بتتعامل معاك وشايفاك وشايفه اسلوب...

رابعا..اياك والغش والخداع ولا النميمه على الناس ..اياك اياك اياك...

خامسا .. ابعد عن الغرور والتكبر واوع تصدق فى يوم عن انسان اشاعه الا اذا شفته بيعمل كدا بنفسك وحتى لو شفته بلاش تفضحه .. هتستفاد ايه..

سادسا ..حب شغلك اللى انتا فيه هتلاقى نفسك بتنجز وجايب شغل تمام ..

اخيرا وليس اخرا .. استودعكم الله الذى لا تضيع ودائعه ...

حب نفسك وعاملها بما يرضى الله ...

مما دار فى رأسى وكتبه قلمى.....

zamallekawaya 4 ever
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
zamallekawaya 4 ever

انثى
تاريخ الميلاد : 22/09/1991

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالسبت سبتمبر 18, 2010 8:04 pm

جزاااااكي الله خيراااااااااااااااا
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالأحد سبتمبر 19, 2010 9:08 am

وجزاكى الله خيرا منه

نورتى الحمله وورينا همتك يا زملكاويه وافتخر
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالأحد سبتمبر 19, 2010 9:30 am

اسأل والفتوى تجيب

اى سؤال اى فتوى او استفسار عن الفتاوى هتلاقيه هنا

https://svu00.yoo7.com/montada-f42/topic-t1364.htm#45459

وياريت اللى معاهم اشراف الفتاوى يمسكوا اشراف القسم ده علشان الدنيا تتظيط
ويشرفوا على اى فتوى تنزل

بعد اذنهم طبعا

واتمنى لحضراتكم التوفيق
karem
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
karem

ذكر
تاريخ الميلاد : 01/10/1990
وظيفتك : ...............

مُساهمةموضوع: ღ♥ღانتى لؤلؤة ..... فكونى كريمه عزيزه ولا تقبلى بغير ذلك وصفا ღ♥ღ    قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالإثنين سبتمبر 20, 2010 10:54 am

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Hostinge1773ad455

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره 1593991bcx0rrj3p4617518
قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 ღ♥ღ انتى لؤلؤة ..... فكونى كريمه عزيزه ولا تقبلى بغير ذلك وصفا ღ♥ღ قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7

اختى فى الله الحبيبه كونى لؤلؤة متألقة ... ليس فقط بجمالك الشكلى واناقتك ولكن كونى لؤلؤة مميزه بما هو افضل واقيم واعز فكونى حبيبتى فى الله

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7
لؤلؤة متألقة بحبك لخالقك وطاعته وعبادتة حق عبادة
قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7لؤلؤة متألقة برضاكى لربك والبعد عن المعاصى والشهوات

لؤلؤة متألقة بخلقك

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بسلوكك ومعاملاتك

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بحبك للاخرين ومراعاتهم

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بطاعتك لوالديكى ورحمتهم فى هرمهم

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بصبرك على البلاء والرضا بما قسم الله

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة باخلاصك فى طاعتك و فى عملك

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بالثبات على مبادئك واخلاقك غير متاثره بما يسوء من حولك

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بصدقك مع ربك و مع نفسك ومع الاخراين

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بعطفك على الصغير واحترامك وتوقيرك للكبير

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بعدم رد السيئه بالسيئه وانما ردها بالحسنه والاحتساب عند الله عز وجل

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بمحفاظتك على نفسك وصونها

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره W6w20050419194104154860e7 لؤلؤة متألقة بعدم التقليد الاعمى لكل شئ دون التفكير بما بناسب لؤلؤة مؤمنه مثلك

وتاكدى بانكِ لؤلؤة غالية الثمن وحبية الى الله تعالى وسوف اريكِ الدليل

أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالإثنين سبتمبر 20, 2010 3:49 pm

جزيت الجنه اخ كريم

يارب الكاركتير ده يفيد بحاجه

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره 15751606157515931575158
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالإثنين سبتمبر 20, 2010 6:54 pm

امتداد جديد للحمله

وهو موضوع مشاكل وقضايا

قول مشكلتك قول وشارك كلامك لينا من غير جمارك

واتفضل الرابط

https://svu00.yoo7.com/montada-f20/topic-t1054.htm#45845
أنا المهاجره
مبدع يفوق الوصف
مبدع يفوق الوصف
أنا المهاجره

انثى

مُساهمةموضوع: رد: قطوووووووووووووف من كل بستان زهره   قطوووووووووووووف من كل بستان زهره Emptyالثلاثاء سبتمبر 21, 2010 9:52 am

https://svu00.yoo7.com/montada-f42/topic-t1390.htm#45964

امتداد جديد للحمله

هربطك يا دينى بحياتى

عن طريق الحمد لله انى لسه عايش

قطوووووووووووووف من كل بستان زهره
صفحة 1 من اصل 3انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» فى بستان الهوى